COMUNICATE, SONDAJE, ANUNTURI, INFORMARI DEZBATERI

 

 

 

 

 

 

 

Eliberare certificat privind domiciliul înregistrat în Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor (r.n.e.p.)

 

     În conformitate cu prevederile art. 29 alin. (3) din O.U.G. 97/2005, republicată, privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, cu modificările și completările ulterioare, în vederea obținerii unor drepturi sau a apărării intereselor acestora în străinătate, cetățenii români au dreptul să solicite emiterea unui certificat care să ateste domiciliul.
     Potrivit art. 29 alin. (4) din O.U.G. 97/2005, republicată, cu modificările și completările ulterioare, certificatele prevăzute la alin. (3) se eliberează de către Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor (D.G.E.P.) și serviciile publice comunitare județene de evidență a persoanelor, respectiv al municipiului București, la cererea titularului.
     Pentru eliberarea certificatului privind domiciliul înregistrat în R.N.E.P. solicitantul trebuie să se adreseze, personal sau prin împuternicit cu procură specială ori împuternicire avocațială, oricărui serviciu public comunitar județean sau local de evidență a persoanelor, Direcției Generale de Evidență a Persoanelor a municipiului București (D.G.E.P.M.B.) sau direct Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor (D.G.E.P) cu sediul în mun. București, str. Obcina Mare, nr. 2, sector 6.
     Cererea, potrivit Anexei nr. 1, va fi însoțită de următoarele documente:
- actul de identitate în original;
- procura specială în original și, după caz, traducere acesteia în limba română, legalizată, de asemenea în original, în situația în care documentul este autentificat de autoritatea străină competentă, dacă se solicită eliberarea certificatului prin împuternicit;
- împuternicirea avocațială, dacă se solicită eliberarea certificatului prin avocat, împuternicit de către  titulr sau de către reprezentantul legal al acestuia, emisă cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și Statutul profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naționale a Barourilor din România nr. 64/2011, cu modificările și completările ulterioare;
- actul de identitate al mandatarului în original, dacă certificatul se solicită prin împuternicit sau avocat.
     La solicitare, în certificat se pot menționa și domiciliile anterioare ale titularului, reședințele avute de către acesta, precum și perioada în care au fost active.
     Pentru cetățenii români cu domiciliul în străinătate în certificat se menționează acest aspect, data și statul de la care și unde s-a stabilit domiciliul în străinătate și, la cerere, ultimul domiciliu avut în România.
     În cazul cetățenilor români fără domiciliu în România în certificat se menționează numai acest aspect.
     Eliberarea la cerere a formularului standard multilingv – vizează eliberarea unui Certificat care va fi folosit în spațiul U.E.
     În considerarea Regulamentului (UE) 2016/1191 al Parlamentului European și al Consiliului din 06 iulie 2016 privind promovarea liberei circulații a cetățenilor prin simplificarea cerințelor de prezentare a anumitor documente oficiale în Uniunea Europeană și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012, pentru facilitarea înțelegerii și a acceptării documentelor oficiale care fac obiectul Regulamentului între statele membre ale UE, au fost introduse formulare standard multilingve ca instrumente ajutătoare pentru traducere, care se prezintă numai împreună cu documentele oficiale, orginale, pe care le însoțesc, neavând valoare juridică autonomă.
     Formularul standard multilingv care însoțește certificatul privind domiciliul înregistrat în Registrul național de evidență a persoanelor se regăsește în Anexa nr. X – Domiciliul și/sau Reședința, a Regulamentului (UE) nr. 2016/1191. Fiecare formular standard multilinv include un glosar care conține traducerea denumirilor rubricilor acestora în toate limbile oficiale ale Uniunii Europene.
     La eliberarea formularului standard multilingv se vor avea în vedere următoarele:
- Formularul standard multilingv eliberat în baza Regulamentului (UE) 2016/1191 însoțește Certificatul privind domiciliul înregistrat în Registrul Național de evidență a persoanelor, având valoare juridică numai împreună cu documentul original pentru care se eliberează.
- Formularul standard multilingv se eliberează, la cerere, numai persoanelor îndreptățite să primească Certificatul la care se anexează formularul standard multilingv. Este posibilă eliberarea concomitentă a mai multor formulare standard multilingve pentru un singur Certificat, în funcție de solicitarea persoanei interesate (de exemplu în versiuni lingvistice diferite sau în aceeași versiune lingvistică, în mai multe exemplare).
- În formularul standard multilingv pot fi completate maxim 4 domicilii și 4 reședințe.
     În cererea de eliberare a unui formular standard multilingv, solicitantul trebie să precizeze Statul membru al UE în care va folosi Certificatul și formularul, precum și formatul bilingv în care acesta va fi eliberat.
Modelul de cerere este prevăzut în Anexa nr. 5.