COMUNICATE, SONDAJE, ANUNTURI, INFORMARI DEZBATERI

 

 

 

 

 

 

 

Dovada adresei de domiciliu

 

Dovada adresei de domiciliu se poate face cu:
a) acte încheiate în condiţiile de validitate prevăzute de legislaţia română în vigoare, privind titlul locativ;
b) declaraţia scrisă a găzduitorului, persoană fizică sau persoană juridică, de primire în spaţiu, însoţită de unul dintre documentele prevăzute la lit. a) sau, după caz, la lit. d);
c) declaraţia pe propria răspundere a solicitantului, însoţită de nota de verificare a poliţistului de ordine publică, prin care se certifică existenţa unui imobil cu destinaţie de locuinţă şi faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată, pentru persoana fizică ce nu poate prezenta documentele prevăzute la lit. a) şi b);
d) documentul eliberat de autoritatea administraţiei publice locale, din care să rezulte că solicitantul sau, după caz, găzduitorul acestuia figurează înscris în Registrul agricol, cu imobil cu destinaţie de locuinţă;
e) actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului său legal ori actul de încredinţare, însoţit, după caz, de unul din actele prevăzute la lit. a)–d), în cazul minorilor care solicită eliberarea unui act de identitate.

Acte încheiate în condiții de validitate prevăzute de legislația română în vigoare privind titlul locativ:
1. Contract vânzare-cumpărare a unui imobil cu destinație de locuință, autentificat la un notar public sau înregistrat la nivelul instituției care a deținut fondul locativ, prin care este transmis dreptul de proprietate;

2. Contract vânzare-cumpărare a unui imobil cu destinație de locuință, autentificat la un notar public, prin care cumpărătorul dobândește doar un dezmembrământ al dreptului de proprietate (drept de uzufruct sau abitație viageră);
*NOTĂ 1:
- Dacă nudul proprietar solicită eliberarea actului de identitate este necesară declarația de primire în spațiu a uzufructuarului;
- În cazul în care uzufructuarul unui imobil solicită eliberarea actului de identitate nu este necesară declarație de primire în spațiu dată de nudul proprietar;
- În situația în care solicită eliberarea actului de identitate o altă persoană decât nudul proprietar sau uzufructuarul, declarația de primire în spațiu este dată de uzufructuar.
*NOTĂ 2:
- Atunci când cumpărătorul solicită eliberarea actului de identitate, este necesară declarația de primire în spațiu a persoanei care are dreptul de abitație viageră;
- În cazul în care persoana care are dreptul de abitație viageră solicită eliberarea actului de identitate nu este necesară declarația de primire în spațiu dată de cumpărător;
- În situația în care solicită eliberarea unui act de identitate o altă persoană decât cumpărătorul sau cea care are drept de abitație viageră, declarația de primire în spațiu este dată atât de către cumpărător cât și de persoana care are drept de abitație viageră.
3. Contract vânzare-cumpărare a unui imobil cu destinație de locuință, autentificat la un notar public, prin care este cumpărat un imobil cu ajutorul unui credit ipotecar;
4. Contractul de schimb imobiliar, autentificat la un notar public;
5. Contractul de donație a unui imobil cu destinație de locuință, autentificat la notarul public;
6. Contract de închiriere (locațiune)/subînchiriere pentru un imobil cu destinație de locuință;
*NOTĂ 3:
a) Dacă este încheiat între două persoane fizice sau persoană fizică și juridică, trebuie să îndeplinească una din următoarele condiții:
•    Să fie autentificat la un notar public;
•    Să fie atestate părțile acestuia, conținutul, semnătura și data certă, de către un avocat;
•    Să fie înregistrat la organele teritoriale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (A.N.A.F.) – contract de închiriere cu ștampila ANAF cu numărul și data de înregistrare; contract de închiriere, la care va fi anexată cererea pentru înregistrarea contractului la ANAF cu număr și data de înregistrare sau mesajul electronic de confirmare a înregistrării.
b) Dacă este încheiat de persoană juridică cu persoană fizică, trebuie să fie înregistrat în registrul societății, datat, ștampilat și semnat de către părți.
!!Contractul de închiriere încheiat numai de unul dintre soți înainte sau în timpul căsătoriei, poate face dovada adresei de domiciliu/reședință pentru celălalt soț, fără a fi necesar consimțământul proprietarului.
7. Contractul de comodat (folosință gratuită) a unui imobil cu destinație locuință:
*NOTA 4:
a) dacă este încheiat între două persoane fizice, trebuie să îndeplinească una din următoarele cerințe:
•    Să fie autentificat la un notar public;
•    Să fie atestate părțile acestuia, conținutul, semnătura și data certă, de către un avocat;
b) dacă este încheiat între o persoană juridică și una fizică, trebuie să fie înregistrat în registrul societății, datat, ștampilat și semnat de către părți.
!!Contractul de comodat poate face dovada adresei de domiciliu/reședință numai pentru persoana menționată în contract. Pentru o terță persoană este necesară aprobarea prealabilă a comodantului.
8. Titlul de proprietate pentru imobil cu destinație de locuință;
9. Contractul pentru construirea de locuințe însoțit de procesul-verbal de predare-primire/recepție a locuinței;
10. Autorizația de construire a unui imobil tip locuință însoțită de procesul-verbal de recepție sau adeverința eliberată de către Primărie din care să rezulte că a fost încheiat procesul-verbal de recepție a lucrărilor;
11. Hotărârea judecătorească de constatare a dreptului de proprietate;
12. Actul/hotărârea judecătorească privind partajul bunurilor:
•    actul de partaj voluntar, autentificat la notarul public;
•    hotărârea judecătorească, definitivă și revocabilă/definitivă.
13. Certificatul de moștenitor;
14. Actul de adjudecare a unui imobil la licitație;
15. Contractul de leasing imobiliar:
*NOTA 5:
Menționăm că proprietarul imobilului este societatea de leasing, iar persoana care a contractat leasing-ul are drept de folosință a acestuia:
•    contractul de leasing poate face dovada titlului locativ pentru persoana care are calitatea de locatar/utilizator, soțul/soția;
•    dacă actul de identitate este solicitat de către o terță persoană, se prezintă consimțământul reprezentantului societății de leasing și a persoanei care are drept de folosință.
16. Contract de întreținere autentificat la un notar public;
17. Actul de alipire sau dezlipire a unui imobil cu destinație de locuință, autentificat la un notar public;
18. Contractul de dare în plată a unui imobil cu destinație de locuință, autentificat la un notar public;
19. Extrasul de carte funciară pentru informare:
•    extrasul obținut de la ghișeul Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară (O.C.P.I.);
•    extrasul obținut online, prin intermediul aplicației A.N.C.P.I.;
•    extrasul obținut de la notarul public, însoțit de certificatul de conformitate emis de acesta.
!!Pentru a face dovada adresei de domiciliu/reședință, extrasul trebuie să fie emis cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate.
20. Documentul eliberat de primării (adeverința) din care să rezulte că solicitantul sau, după caz, găzduitorul acestuia figurează înscris în Registrul agricol cu un imobi cu destinație de locuință, prezentată în original, emisă cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate.

Dovada adresei de domiciliu/reședință nu se poate face cu:
•    Antecontractul/promisiunea de vânzare-cumpărare;
•    Testamentul
•    Certificatul de atestare fiscală;
•    Certificatul de nomenclatură stradală.

 *N O T Ă:
• Declaraţia de primire în spaţiu a găzduitorului prevăzută la alin. (1) lit. b) poate fi dată în faţa lucrătorului din cadrul serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, a poliţistului de siguranţă publică, a notarului public ori a funcţionarului misiunii diplomatice sau oficiului consular al României.
• În cazul minorului şi al persoanei care beneficiază de tutelă specială, declaraţia pe propria răspundere prevăzută la alin. (1) lit. c) se dă şi se semnează de către părintele sau, după caz, părinţii care exercită autoritatea părintească sau de către reprezentanţii lor legali.
• Declaraţia găzduitorului, se prezintă de solicitant odată cu depunerea cererii pentru eliberarea actului de identitate. În situația în care găzduitorul se prezintă la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor, declarația se consemnează pe cererea pentru eliberarea actului de identitate, în prezența funcționarului de evidență a persoanelor.
• Declaraţia pe propria răspundere a solicitantului, se consemnează numai în prezenţa personalului serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor.

    !! Dacă imobilul este deținut în coproprietate de două sau mai multe persoane fizice, oricare dintre coproprietari poate prezenta actul de proprietate și își poate exprima consimțământul de primire în spațiu a unei terțe persoane, cu excepția situației în care, în cartea funciară există mențiuni referitoare la faptul că imobilul în cauză se află în litigiu, când este necesar consimțământul tuturor coproprietarilor.

*Având în vedere prevederile Codului Civil potrivit cărora oricare dintre soți poate cere notarea în cartea funciară, în condițiile legii, a unui imobil ca locuință a familiei, chiar dacă nu este proprietarul imobilului, în cazul în care imobilul este astfel notificat, declarația de primire în spațiu trebuie să fie dată de ambii soți. Declarația de primire în spațiu a unei terțe persoane poate fi dată numai de unul dintre soți în situația în care imobilul respectiv nu a fost notificat în carte funciară ca locuință a familiei.
*NOTĂ:
Obligativitatea de a informa funcționarul de evidența a persoanelor cu privire la faptul că imobilul a fost notificat în cartea funciară că locuință a familiei revine persoanei care se prezintă pentru a da declarația de primire în spatiu (găzduitorul). În cazul în care găzduitorul declară verbal că imobilul a fost înscris în cartea funciară ca locuință a familiei, funcționarul de evidență a persoanelor va prelua consimțământul de primire în spațiu al ambilor soți, care vor prezenta și documentul justificativ (ex. extrasul de carte funciara).

*Dacă se solicită înscrierea în actul de identitate a domiciliului/reședinței la adresa unei construcții aparținând unei mănăstiri/așezământ de cult, persoana în cauză trebuie să prezinte unul dintre actele privind titlul locativ, însoțit de un document/declarația din care să rezulte consimțământul de primire în spațiu, înregistrată, datată, semnată și ștampilată de reprezentantul așezământului în cauză.

    !! În cazul în care sunt neconcordanțe între adresa înscrisă în acte și adresa reală este necesară prezentarea, pe lângă documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu și a unui Certificat de nomenclatură stradală și de adresă eliberat de către serviciul Cadastru, Registru Agricol și Nomenclator Stradal din cadrul Primăriei mun. Piatra Neamț.

    !! Documentele enumerate nu sunt limitative, sunt cele mai des întâlnite în activitatea practică și trebuie avut în vedere ca acestea să vizeze un imobil tip locuință.